• خانه
  • اخبار
  • «دهه ۶۰» از نگاه سریال سازان/ نوستالژی هایی که هنوز مخاطب دارد

«دهه ۶۰» از نگاه سریال سازان/ نوستالژی هایی که هنوز مخاطب دارد

سریال‌های مختلفی طی این سال‌ها با فضای داستانی مرتبط با دهه ۶۰ ساخته و روانه آنتن شده است؛ آثاری که برخی هنوز هم ماندگارند.

 

 

سریال‌های مختلفی طی این سال‌ها با فضای داستانی مرتبط با دهه ۶۰ ساخته و روانه آنتن شده است؛ آثاری که برخی هنوز هم ماندگارند.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها طولانی‌ترین سریال دهه ۶۰ تلویزیون از شبکه سه روی آنتن می‌رود؛ سریال «برف بی صدا می‌بارد» به کارگردانی پوریا آذربایجانی که به روابط یک خانواده و مشکلات آنها در دهه ۶۰ می‌پردازد. گویی هرچه از دهه ۶۰ می‌گذرد این دهه و پرداخت به بحران‌ها، روابط، جنگ و بمباران و جبهه هایش و همه جزئیات و کلیات آن برای سینمایی‌ها و سریالی ها جذاب‌تر و دراماتیک‌تر می‌شود. همین است که در این سال‌ها فضای دهه ۶۰ از طرف هر کارگردانی و در هر سریالی با نگاهی دراماتیزه شده است و هنوز هم اتفاقات بکر و نابی دارد که می‌توان شاهدش بود.

در این گزارش به مرور سریال‌هایی می‌پردازیم که در فضای دهه ۶۰ ساخته شدند و هر یک از زاویه نگاه خود و با فضایی طنز یا درام، جدی یا سیاسی به این اتفاقات پرداخته‌اند. از جمله مهمترین کارگردانانی که در این حوزه فعالیت کرده‌اند می‌توان به جلیل سامان اشاره کرد که طی یکی دو سال اخیر «زیرخاکی» او توانست مورد توجه مخاطب خاص و عام قرار بگیرد. سریال «وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمت الله، «کیمیا» به کارگردانی جواد افشار، «نابرده رنج» به کارگردانی علیرضا بذرافشان، «وارش» به کارگردانی احمد کاوری از دیگر سریال‌ها در این حوزه بوده است و این شب‌ها هم سریال «برف بی‌صدا می‌بارد» به کارگردانی پوریا آذربایجانی دیگر مجموعه‌ای است که در این فضا می‌گذرد. اگرچه هنوز هم سریال‌های دیگری هستند که در این فضا ساخته شده‌اند اما اینها شاخص‌ترین کارهایی بوده است که طی همین دهه ۹۰ تولید شده و روی آنتن رفته درحالیکه به فضاسازی دهه ۶۰ می‌پردازد.

برف بی صدا می‌بارد

قصه و نحوه بازسازی دهه

سریال «برف بی صدا می‌بارد» که این شب‌ها روی آنتن شبکه سه می‌رود به ماجرای خانواده‌ای می‌پردازد که درگیر بحران‌های دهه ۶۰ می‌شوند از موشک بارانی که در تهران می‌گذرد و خانواده‌ای را بی پدر می‌کند تا باقی ماجراها و روابطی که در همین فضا تعریف می‌شوند و جنگی که بیشتر به صورت غیرمستقیم تاثیر خود را می‌گذارد.

این سریال بیشتر فضایی اجتماعی دارد که کمتر جبهه را به تصویر کشیده است و بیشتر به روابط خانواده‌ها می‌پردازد. فضای قصه ملودرام است و تحت تاثیر تلخی‌های آن دوران پیش می‌رود. ساختار سریال هم اگرچه مخاطب خود را دارد اما در ابتدا با ریتم کندی توانست مخاطب را با خود همراه کند و در عین حال چندی پیش که نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما منتشر شد با بیش از ۲۶ درصد مخاطب توانسته بود پربیننده‌ترین سریال حال حاضر تلویزیون باشد.

کارگردانی و بازیگران

این سریال به کارگردانی پوریا آذربایجانی ساخته شده است که یکی از شاخص‌ترین فیلم‌هایش در جنگ و دفاع مقدس «اروند» بوده است. همچنین محمدرضا شفیعی تهیه کنندگی این سریال را به عهده دارد که به عنوان تهیه کننده، ساخت بیشترین آثار دهه شصتی تلویزیون را در کارنامه خود داشته است.

ترکیب بازیگران سریال هم از میان کمتر دیده شده‌ها در این ژانر است مثل حضور پوریا شکیبایی که این اولین سریال اوست و یا بازیگرانی چون الیکا عبدالرزاقی که کمتر در فضای تلخ این چنینی بازی کرده است.

سریال «برف بی صدا می‌بارد» قرار بود یک اثر ۲۰۰ قسمتی باشد و طولانی‌ترین سریال تلویزیون باشد که با درگذشت ناگهانی نویسنده فعلاً فاز اول آن به تولید رسیده است.

فصل اول سریال «برف بی صدا می‌بارد» به کارگردانی پوریا آذربایجانی و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی و نویسندگی زنده یاد مسعود بهبهانی نیا شامل ۱۰۰ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای است که از سوم دی ماه پخش شده است.

 

دسته بندی
ارتباط با ما
مجموعه‌های مرتبط