• خانه
  • اخبار
  • گفت‌وگو با نجمه جودکی که پس از سال‌ها تجربه اجرای برنامه‌های تلویزیونی حالا وارد عرصه بازیگری شده است

گفت‌وگو با نجمه جودکی که پس از سال‌ها تجربه اجرای برنامه‌های تلویزیونی حالا وارد عرصه بازیگری شده است

نجمه جودکی سال‌ها تجربه اجرا در شبکه‌های مختلف سیما را با برنامه‌هایی همچون «شب ایرونی» در شبکه جام‌جم، «تازه‌ها» و «فرصت ویژه» در شبکه یک، «انتهای الوند» در شبکه دو و . . . را به عهده داشت و به‌تازگی وارد عرصه بازیگری شده است. او در سریال تلویزیونی «نوار زرد ۲» به کارگردانی سروش […]

نجمه جودکی سال‌ها تجربه اجرا در شبکه‌های مختلف سیما را با برنامه‌هایی همچون «شب ایرونی» در شبکه جام‌جم، «تازه‌ها» و «فرصت ویژه» در شبکه یک، «انتهای الوند» در شبکه دو و . . . را به عهده داشت و به‌تازگی وارد عرصه بازیگری شده است. او در سریال تلویزیونی «نوار زرد ۲» به کارگردانی سروش محمدزاده و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی که از شبکه دو پخش می‌شد، نقش زنی به نام یاسمن را بازی می‌کرد که در اقدامی غیرمنتظره به قتل می‌رسد و این قتل در نهایت با پیگیری سرگرد کاوه کیهان به باز شدن گره‌های کل قصه منجر می‌شود. پخش این سریال دو روز پیش به پایان رسید. به بهانه پخش این سریال و ورود جودکی به عرصه بازیگری با او گفت‌وگویی داشتیم.

چه شد که از اجرا سر از بازیگری درآوردید؟
روزی که این موضوع پیشنهاد شد من مجری بودم.  هرچند تحصیلات دانشگاهی‌ام هم در حوزه سینما بود اما، در این فضا تازه‌کار به ‌حساب می‌آمدم.  نمی‌دانم، شاید از سر کنجکاوی بود که دوست داشتم این فضا را تجربه کنم.
کنجکاوی یاجاه‌طلبی؟
هر دویش را به‌شدت هستم! اصولا به هر چیزی که می‌خواهم دست پیدا می‌کنم  اما انصافا بازیگری تفاوت‌های زیادی با اجرا دارد.
شما در دوره‌ای از اجرا به بازیگری کوچ کردید که همچنان در اجرا حضور داشتید و به‌نوعی فراموش‌شده نبودید.  چون بسیاری از کسانی که از یک حرفه به بازیگری آمده‌اند در دوران بازنشستگی چنین کرده‌اند که این مورد درباره شما صادق نیست.
بله، من هم برنامه صبحگاهی مفصل داشتم و هم زمان طلایی شب را روی آنتن بودم.  اگر می‌خواستم این‌‌طور حساب ‌و کتاب کنم هیچ‌‌وقت نباید به بازیگری می‌آمدم، چراکه بازی هیچ بازیگری به‌اندازه اجرای برنامه تلویزیونی روی آنتن نیست.  ضمن آن‌که آن‌کسی که اجرا می‌کرد خود نجمه جودکی بود نه یاسمن در سریال؛ یعنی من واقعی بودم با آن‌ همه آنتن و شرایط خوب، نه بازیگر یک نقش که میزان حضورش روی آنتن بسیار کمتر از اجراست.  یعنی اگر می‌خواستم جاه‌طلبی کنم بی‌شک باید اجرا را ادامه می‌دادم.
به خاطر بازیگری اجرا را کنار گذاشتید؟
اصلا.  این دو ارتباطی به هم نداشت.
نمی‌خواهید درباره کناره‌گیری‌تان از اجرا صحبت کنید؟
فعلا تمایل ندارم درباره این موضوع حرف بزنم.
بازیگری سخت‌تر است یا اجرا؟
کاملا متفاوت هستند اما اگر بخواهم به‌عنوان یک مجری از خودم این سوال را بپرسم، می‌گویم بازی از اجرا سخت‌تر است و گفت‌وگو از بازی سخت‌تر است.
چطور؟ درباره‌اش توضیح می‌دهید؟
ببینید، وقتی‌که شما دارید یک گفت‌وگو را اجرا می‌کنید باید به حوزه محتوایی گفت‌وگو کاملا اشراف داشته باشی و سطح مطلوبی از دانش و اطلاعات را برای اداره‌کردن گفت‌وگو اندوخته باشید و برای آن‌که بتوانید گفت‌وگو را خوب اداره کنید باید به مسیر محتوایی آن مسلط باشید و وقتی به همه این‌ها آنتن زنده را هم اضافه می‌کنیم، می‌بینیم که فرصت هیچ اشتباهی ندارید و اگر اشتباهی کنید مخاطب کاملا متوجه آن می‌شود و احتمالا روی آنتن زنده ممکن است ضایع و به بی‌سوادی متهم شوید.  این می‌تواند اعتبار شما را نزد مخاطب کم کند. گفت‌وگو انصافا سخت و پیچیده است.  این‌که فلان سوال شما یا پاسخ شما در لحظه چه قضاوتی از مردم می‌گیرد حساسیت‌های ویژه‌ای دارد.
البته در سریالی بازی کردید که دیده شده و طبیعتا قضاوت مردم را هم در پی دارد.
بله، همین‌طور است اما من یاد گرفتم که از موقعیت‌های این‌‌چنین فرار نکنم. برای همین هم در بازی دائم با سروش محمدزاده درباره این موضوع صحبت می‌کردم که ایراداتم در بازی کجا بود که آنها را کشف کنم و بتوانم قدمی برای بهبود آنها بردارم.  موضوعی که برای من خیلی مهم بود و دوست دارم آن را بگویم همین است که من تمام توانم را برای این نقش گذاشتم و هرچند هیچ ادعایی ندارم اما می‌خواهم مخاطبان بدانند تمام تلاشم را برای این‌که بهترین بازی را داشته باشم انجام دادم و صادقانه می‌گویم هیچ ادعایی درباره این‌که بازیگر خوبی هستم ندارم. من در ابتدای راه هستم و دارم می‌آموزم. من وقتی اجرا می‌کردم نجمه جودکی بودم با عقبه‌ای از پیشینه و تجربه. در بازیگری اما نجمه هستم و حالا دارم نقش یاسمن را بازی می‌کنم و در ابتدای راه قرار دارم.  البته که می‌دانم مورد قضاوت قرار خواهم گرفت و دانسته وارد این مسیر شدم.
می‌خواهید این مسیر را تا انتها بروید یا همین تجربه کافی بود؟
تو فکر کن نروم! (خنده) من اجرا را تا انتها طی کردم. دیگر بالاتر از اجرای برنامه نوروزی و شب یلدا و صبحگاهی و شبانگاهی کدام برنامه و زمان اجرا هست که من آن را تجربه نکرده باشم؟ حالا هم دوست دارم در بازیگری موفق شوم و تمام تلاشم را می‌کنم تا این مسیر را که در آغاز آن هستم با موفقیت طی کنم.
این‌که دانش سینمایی و تحصیلات آکادمیک دارید را درباره‌اش کمتر صحبت کرده بودید.
خب من کارگردانی سینما خوانده‌ام در دانشگاه صداوسیما.
و چرا همان مسیر را ادامه ندادید؟
از کجا می‌دانید ادامه ندادم؟ من چند فیلم کوتاه کارگردانی کردم.
این‌که ما از این موضوع خبر نداریم و شما را یک مجری می‌دانیم یعنی این‌که نخواسته‌اید آنها را در فضای رسانه‌ای هم ارائه کنید و ترجیح داده‌اید مجری باشید و ما شما را به‌عنوان مجری بشناسیم.
راستش اجرا آن‌قدر من را درگیر خودش کرد که فرصت ادامه کار در رشته تحصیلی‌ام را پیدا نکردم.  من روزهای عجیبی را در اجرا گذراندم.  آن روزها واقعا روزهای سختی بود و پیچیدگی‌هایش باعث می‌شد نتوانم در رشته تحصیلی‌ام که اتفاقا به آن علاقه داشتم ادامه فعالیت دهم.
به‌عنوان یک بیننده نظرتان درباره سریال نوار زرد ۲ چه بود؟
نوار زرد، سریال پرگره و حادثه‌ای بود که مخاطب دوست داشت و منتظر بود هرلحظه یکی از بحران‌هایش حل و گره‌هایش باز شود.  راستش را بخواهید من خیلی یاسمن را دوست داشتم. البته دلایل فرامتنی هم دارد که بعدا شاید درباره‌اش صحبت کردم.  اما با تمام وجود در این سریال حضور داشتم و تمام تلاشم را هم کردم که بازی خوبی از خود نشان دهم.
کار کردن با سروش محمدزاده به‌عنوان کارگردان چطور بود؟
سروش محمدزاده کارش را خیلی خوب بلد است و می‌داند دقیقا چه می‌خواهد. از طرفی هم صبورانه با من همراه شد و با صبوری‌اش خیلی چیزها به من یاد داد و من خیلی خوش‌شانس بودم که کارگردان اولین کارم سروش محمدزاده بود و از اعتمادش هم بسیار ممنونم. ضمن این‌که شخصیت یاسمن کاملا با من فرق داشت.  او یک دختر آرام، مهربان و البته ضعیف بود و شاید مهم‌ترین کاری که باید انجام می‌دادم این بود که نجمه را فراموش کنم، قوی بودن را کنار بگذارم و یاسمن را بازی کنم.

 

دسته بندی
ارتباط با ما
مجموعه‌های مرتبط