• خانه
  • اخبار
  • دانشجو گزارش می‌دهد؛ مروری بر بازی‌های بانیپال شومون؛ بازیگری خوش آتیه

دانشجو گزارش می‌دهد؛ مروری بر بازی‌های بانیپال شومون؛ بازیگری خوش آتیه

نام بانیپال شومون برای مخاطب عادی احتمالا با سریالی مثل کرگدن که حدود ۲ سال پیش در شبکه نمایش خانگی عرضه شد تداعی می‌شود. با این حال پیش از این سریال او در سینما و قبل‌تر در تئاتر فعالیت داشته و حتی برای حضورش در صحنه تئاتر موفقیت‌هایی هم کسب کرده است. تحصیل و آغاز […]

نام بانیپال شومون برای مخاطب عادی احتمالا با سریالی مثل کرگدن که حدود ۲ سال پیش در شبکه نمایش خانگی عرضه شد تداعی می‌شود. با این حال پیش از این سریال او در سینما و قبل‌تر در تئاتر فعالیت داشته و حتی برای حضورش در صحنه تئاتر موفقیت‌هایی هم کسب کرده است.

تحصیل و آغاز اولین گام‌های مسیر هنری

شومون جوان متولد ۱۳۵۷ و آشوری است که اگرچه از کودکی به سینما و هنر علاقمند بود، اما مثل خیلی از متولدین دهه ۵۰ و ۶۰ با مخالفت خانواده رشته مهندسی را در دانشگاه انتخاب کرد. خودش در مصاحبه هایش می‌گوید از همان ابتدای کودکی دوست داشته است در دانشکده هنر‌های زیبا درس بخواند با این حال به خواست خانواده رشته مهندسی عمران را در دانشگاه انتخاب می‌کند.

شومون وارد دانشگاه می‌شود، اما از همان اولین سال‌های دانشگاه و در سال ۷۶ در حوزه تئاتر دانشجویی هم فعالیت دارد. بعد از دانشگاه هم اگرچه چند سالی وارد کار ساختمان سازی می‌شود، اما به تعبیر خودش تصمیم می‌گیرد هنر را ادامه دهد و با ثبت نام در موسسه کارنامه و آموزش‌های بازیگری به شکلی جدی‌تر به عرصه بازی برمی گردد.

فعالیت در حوزه صدا

شومون از صدای خوبی نیز برخوردار است و عضو گروه کر ملی آشوریان و گروه کر فیلارمونیک ایران است. او در اُپرای مانا و مانی اثر حسین دهلوی به رهبری علیرضاشفقی نژاد و کارگردانی محمد عاقبتی در تالار وحدت سال ۱۳۹۱ اجرا داشته‌است. او همچنین به صداپیشگی هم پرداخته است و جزو یکی از صداپیشگان انیمیشن «اخرین داستان» با روایتی از داستان ضحاک به کارگردانی اشکان رهگذر است که بازیگران مختلفی صداپیشگی نقش‌های آن را بر عهده داشته اند و از این حیث می‌توان به همکاری شومون با بازیگران توانمندی، چون لیلا حاتمی، حامد بهداد، پرویز پرستویی و… بود.

تئاتر و اولین تجربه‌های حرفه‌ای موفق

اوج اتفاقات هنری که برای بانیپال شومون رخ می‌دهد در نیمه دوم دهه ۹۰ است. با این حال او در سال‌های ابتدایی ۹۰ هم حضوری حرفه‌ای در تئاتر را دنبال می‌کند و با کارگردانان جوان با استعداد و همچنین گروه‌های باسابقه همکاری می‌کند. از جمله همکاری‌های او در تئاتر به بازی در نمایش‌های «بیضایی» و «خانه وا ده» به کارگردانی محمد مساوات از تئاتری‌های جوان و بااستعداد با سبک و سیاق مخصوص به خود برمی گردد. بازی در نمایش «خانه وا ده» در سال ۹۳ لوح تقدیر ویژه برای بهترین بازیگر را در دوازدهمین جشن بازیگر از طرف انجمن بازیگران خانه تئاتر برای شومون به ارمغان آورد. «فرانکنشتاین»، «تن‌هایی پر هیاهو»، «لاسارو» و… از دیگر آثار صحنه‌ای اوست.

سینما و تجربه‌های متنوع در ژانر‌های مختلف

حضور سینمایی شومون باعث شده است تجربه‌های مختلفی را در فضا‌ها و ژانر‌های گوناگون تجربه کند. از بازیگری یک نقش امنیتی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار تا فیلم دفاع مقدسی «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی که به همکاری دیگری با توکلی در فیلم «غلامرضا تختی» هم منجر می‌شود. او در این فیلم نقش پررنگ تری دارد و حدود ۶ ماه تمرین کشتی کرده و ۱۵ کیلو وزن کم می‌کند. «خجالت نکش» با فضای کمدی و «لس آنجلس تهران» نیز از فیلم‌های در فضای کمدی و مفرحی است که این بازیگر تجربه کرده است.

کارنامه پررنگ نقش‌های سریالی

شومون چند تجربه تلویزیونی دارد از کوتاهترین آن‌ها در بانوی عمارت به کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد گرفته تا سریال‌های شبکه خانگی مثل شهرزاد و کرگدن و این روز‌ها که دوباره به تلویزیون بازگشته است.

اولین تجربه در تلویزیون و ورود به شبکه خانگی

شاید کمتر کسی بازی او را در سریال «نوشدارو» به کارگردانی جواد اردکانی به یاد داشته باشد. این بازیگر جوان در سال ۱۳۹۲ شمسی و در اولین تجربه تلویزیونی در این مجموعه ظاهر شد. این سریال به کارگردانی جواد اردکانی و به تهیه کنندگی علی لدنی ساخته شد و محصول شبکه یک بود که به داستان تلاش نیرو‌های جهاد سازندگی می‌پرداخت.

دومین تجربه سریالی او به «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی برمی گردد. شومون از طرف فتحی به این سریال دعوت شد و در فصل اول سریال یه ایفای نقش پرداخت. او همچنین در نقش کوتاهی در سریال «بانوی عمارت» به کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد حضور یافت. نقش‌هایی که به دلیل کوتاه بودنشان کمتر توانستند مجالی برای دیده شدن او باشند.

رگدن و صعود در مسیر موفقیت

بانیپال شومون با بازی در «کرگدن» این بار در یک نقش اصلی با چالش‌های مختلف حضور یافت و توانست با نقش دانیال عیار بیشتری از خود به نمایش بگذارد. به ویژه که کرگردن هم در زمان عرضه مورد توجه قرار گرفت؛ یک درام اجتماعی و اکشن که فضای شبکه نمایش خانگی را از ملودرام‌های صرفا احساسی با عشق‌های پر زرق و برق و زندگی‌های لاکچری به سمت قصه‌های دغدغه‌مند و خوش ساخت برد. بانیپال شومون در این سریال نقش یکی از بازیگران اصلی را ایفا می‌کرد که جزو قهرمان‌های قصه هم ماند و هم چالش‌های عاطفی و حسی داشت هم به عنوان یک مبارز و اسب سوار ویژگی‌های فیزیکی و کنشمند از خود ارائه کرد.

نقش اول یک سریال و سرگردی باهوش

او حالا در تجربه‌ای که این روز‌ها درگیر آن است در سریال نوار زرد به کارگردانی سروش محمدزاده و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی نقش ایفا می‌کند. تجربه‌ای که برای او می‌تواند سهل و ممتنع باشد از یک حیث نقش اول است و از سویی مخاطب او را با بازی‌های امیر آقایی که پیش از این در فصل اول نقش سرگرد کیهان کاوه را در سریال داشت قیاس می‌کند.

با مرور کارنامه شومون می‌توان بازیگر خوش آتیه‌ای را دید که به دلیل تجربه صحنه‌ای و تئاتری در عرصه تصویر توانست به خوبی ظاهر شده و موقعیت خود را تثبیت کند و احتمالا آینده درخشانی را در پیش رو داشته باشد.

 

دسته بندی
ارتباط با ما
مجموعه‌های مرتبط